7 lat temu

5 funkcjonalnych elementów na fanpage’u,
które z premedytacją ignorujesz

Czy są na Facebooku elementy, których jeszcze nie wykorzystujesz na firmowym profilu? Dziś pokażę Ci 5 takich usprawnień. Może do tej pory je ignorowałeś, nie zdawałeś sobie sprawy, jak je wykorzystać, albo zwyczajnie nie miałeś o nich pojęcia. W porządku. Potraktuj ten artykuł jak checklistę. Prześledź, co możesz poprawić lub zastosować na swoim fanpage’u.

O tym, że użytkownicy przeglądają Facebooka w trybie ameby, wiedziałam już od jakiegoś czasu. Przewijają newsfeed’a i zatrzymują się na co ciekawszych i dopasowanych do ich zainteresowań, czy emocji postów. Ostatnio jednak podczas warsztatów, które prowadzę, przekonałam się również, że sami zarządzający stronami firmowymi popadają w tryb ameby. Nie dostrzegają części dostępnych funkcji, omiatają swój fanpage wzrokiem, dodają treści i nie wykorzystują w pełni dość podstawowych opcji oferowanych przez Facebooka. A szkoda, bo opcje te sprawiają, że ich działania na fanpage’u mogłyby:

  • mocniej angażować publikę,
  • zautomatyzować pracę osoby zarządzającej fanpagem,
  • dostarczać odbiorcom trafnych a nie przypadkowych informacji,
  • wyróżniać wybrane treści,
  • bezpłatnie powiększać grono fanów.

 

1. Zdjęcie w tle

Kiedy stajesz w korku na światłach zwracasz uwagę na przydrożny billboard. Takim billboardem (w przenośni) jest zdjęcie w tle. Osoby trafiające na Twój fanpage stykają się z nim w pierwszej kolejności. Element ten nie dość, że jest umiejscowiony na samej górze, to jeszcze jest całkiem sporych rozmiarów (828 px x315 px dla laptopów i komputerów stacjonarnych oraz 640 px x 360 px na urządzeniach mobilnych). Facebook nie dysponuje już większym formatem. Czy to nie doskonały sposób na przyciągnięcie uwagi użytkowników? Tyle tylko, że niedoceniany lub wręcz ignorowany. Wstawiane są tam przypadkowe grafiki, nierzadko nie informujące o niczym istotnym (np. pierwsze lepsze zdjęcie, ogromne logo). Często dodane raz – nie jest już później wymieniane na nowsze, ciekawsze, aktualne. 

Jak wykorzystać zdjęcie w tle?

  • informacyjnie
  • promocyjnie
  • angażująco

Zadbaj o to, by Twoje zdjęcie w tle spełniało przynajmniej jedną z powyższych funkcji.

Pamiętaj, że zamiast statycznej grafiki, możesz też wykorzystać film. W lewym górnym rogu grafiki w tle wybierz przycisk „Zmień zdjęcie w tle” i dodaj materiał. Możesz wybrać spośród dodanych wcześniej filmów, przesłać zupełnie nowe video lub wykonać pokaz slajdów, który przez Facebooka jest również traktowany jako film. Przykład z pokazem slajdów znajdziesz w zdjęciu w tle na moim fanpage’u.

Facebook przydatne funkcje - zdjęcie w tle

Taki film powinien trwać optymalnie od 20 do 90 sekund. Może zawierać muzykę w tle. Pamiętaj, by wykorzystać przycisk z wezwaniem do akcji widoczny pod tym elementem. Zdjęcie w tle i przycisk wzajemnie się uzupełniają.

Podsumowując – nie ma na Twoim fanpage’u większego i bardziej wyeksponowanego miejsca niż zdjęcie w tle. Jeśli do tego sprawisz, że będzie ono ruchome, dynamiczne – ciężko będzie je przeoczyć.

 

2. Narzędzia do publikowania

Gdyby tak posty na Facebooku dodawały się same…
Gdyby nie trzeba było tyle o nich myśleć…
Tak się składa, że sam proces dodawania postów na fanpage’u od dawien dawna jest zautomatyzowany. Oczywiście po Twojej stronie jest wymyślenie i stworzenie postów, lecz tzw. narzędzia do publikowania umożliwiają chociażby ich zaplanowanie, czy zapisanie wersji roboczych. Jeśli z jakiś powodów zależy nam, by post został opublikowany o godzinie 6 rano w sobotę, a lubimy sobie w taki dzień pospać do 9 – żaden problem. Z wyprzedzeniem planujesz publikację posta. Facebook automatycznie opublikuje wszystkie wpisy, które zaplanujesz sobie w kalendarzu. Ten przydatny element sprawia, że:

  • dla fanów jesteś obecny na Facebooku nawet wtedy, gdy rzeczywiście odsypiasz piątkowe wyjście, jesteś na urlopie, siłowni, zakupach, czy spotkaniu…
  • jesteś systematyczny – jeśli się postarasz, jesteś w stanie ustawić posty na określony czas; będą się one publikować zgodnie z Twoim planem, np. cyklicznie w każdy poniedziałek, środę i piątek o godzinie 21
  • zarządzasz swoimi postami strategicznie, sprytnie i łatwo – w każdej chwili możesz dowolny post edytować, poprawić, usunąć, zmienić datę lub godzinę jego publikacji, czy opublikować go od razu.

 

3. Zakładki

Zwróciłeś uwagę na zakładki widoczne po lewej stronie profilu firmowego? W tym pionowym menu standardowo znajdują się: Informacje, Zdjęcia, Filmy, Społeczność, albo Posty. Wiesz, że możesz:

  • zarządzać tymi zakładkami,
  • włączać i wyłączać wybrane,
  • ustawiać ich kolejność.

Wystarczy wejść w „Ustawienia” (w prawym górnym rogu), następnie w lewym pionowym menu wybrać „Edytuj stronę”. Zobaczysz tu karty włączone na Twoim fanpage’u. Możesz nimi zarządzać, przesuwać w górę i w dół ustalając kolejność wyświetlania, dodać inne takie jak: Notatki, Recenzje, Grupy, Wydarzenia, Usługi, Oferty, Wideo na żywo, Sklep.

Facebook przydatne funkcje - zakładki

Warto przeanalizować, jakie zakładki mamy włączone na naszym firmowym profilu, których potrzebujemy, a które są nam zbędne. Może okazać się, że niektóre widoczne zakładki będą puste, bez zawartości (np. Wydarzenia, bo tych nie organizujemy), z kolei nie będzie nam działać zakładka Recenzje, na której nam zależy. Warto to przeanalizować!

 

4. Przypnij na górze strony

Załóżmy, że jesteś na swoim fanpage’u i już bardziej świadomie wykorzystujesz zdjęcie w tle, umiejętnie używasz przycisku pod nim, masz świetnie ustawione zakładki i automatyzujesz sobie pracę dzięki narzędziom do publikowania.

Co jeszcze możesz wykorzystać? Prosty trik polegający na wyróżnieniu treści. Możesz wybrać post (korzystając z ikony wielokropka „…” widocznej w prawym górnym rogu posta) i przypiąć go na górze strony. Na wyróżnionym poście pojawi się ikona pinezki. Kiedy używać tej funkcji? Zawsze, gdy zależy Ci na lepszej widoczności wybranej treści. Możesz w ten sposób wyeksponować np. informację o bieżącej promocji, nadchodzące wydarzenie, najnowszy film itp. To Ty decydujesz! Pod warunkiem, że nie ignorujesz tej opcji…

Facebook przydatne funkcje - przypnij na górze

 

5. Ukryty przycisk

Zastanawiasz się może, jak zdobyć więcej fanów? Najlepiej za darmo…
A czy wykorzystujesz prostą funkcję „Zaproś”?

Jeśli Twój fanpage nie ma jeszcze 100 tysięcy polubień, powinieneś mieć dostęp do tej nieco ukrytej opcji. Pozwala pozyskać fanów bez płatnej reklamy. W dodatku umożliwia zaproszenie do grona fanów osób, które zetknęły się z naszym fanpagem, tzn. były już na naszej stronie i pozostawiły pod postem przynajmniej jedną reakcję w postaci Lubię to!, Super, Ha ha, Wow, Przykro mi lub Wrr. To, że tak zareagowały nie oznacza, że są naszymi fanami. Ale mogą nimi zostać ☺

Jak dotrzeć do takich osób? To proste! Chociaż nieco żmudne. Pod każdym Twoim postem widzisz ikonę z liczbą reakcji. Klikasz w nią i rozwija się lista osób. Jeśli któraś z nich nie jest jeszcze Twoim fanem zobaczysz przy niej szary przycisk „Zaproś”. Klikasz w niego i czekasz, aż ta osoba dołączy do grona fanów.

 

Checklista dla Ciebie

Na koniec sprawdź jeszcze raz punkt po punkcie, co masz już opanowane i przyznaj sobie za to punkty 🙂

  • angażujące i dynamiczne zdjęcie w tle
  • automatyzacja dzięki narzędziom do publikowania
  • świadomie wybrane i konieczne zakładki
  • ważny post przypięty na górze
  • powiększone grono fanów dzięki przyciskowi „Zaproś”

 

Mam nadzieję, że dostrzegasz potencjał tych elementów i wykorzystasz te przydatne funkcje. Jeśli zainteresował Cię temat, sprawdź jeszcze 8 rzeczy, których jeszcze nie ma Twój fanpage.

Kategorie: komunikacja, social media



Może Ci się spodobać:

SKY-ROCKET.PL MARKETING, BRANDING, PR, KOMUNIKACJA, ORGANIZACJA WYDARZEŃ FIRMOWYCH
Projekt oraz realizacja GrafCenter Agencja Interaktywna SkyRocket