5 lat temu

Networking
jak to działa?

Czym jest i jak budować networking? Jak zacząć? Dlaczego networking nie działa (u niektórych!)? Gdzie budować sieci kontaktów biznesowych? Czym jest metoda 5P? Jak ja rozumiem ideę networkingu i jakie są powody, dla których regularnie plotę sieć swoich kontaktów i dbam o relacje w tej sieci?

 

Na początek banał. W każdym biznesie chodzi o sprzedaż. By do niej doszło, musi być nabywca, klient. By potencjalny klient dokonał zakupu potrzebny jest marketing. Lecz sedno leży w wypracowanej relacji. Jednym z kanałów budowania nowych kontaktów biznesowych i relacji prowadzących do większej rozpoznawalności marki i wzrostu firmy jest networking. Ponieważ jest stałym elementem moich działań marketingowych, opowiem o tym, jak działa, co mi daje i co dzięki niemu ja mogę dać innym. 

 

Jak nawiązywać kontakty biznesowe 

Zasada numer jeden to research i wybór miejsc, grup, klubów i eventów, w których można networkować. Zasada numer dwa to przygotowanie oraz umiejętność zwięzłej i ciekawej autoprezentacji, najlepiej w nie dłużej niż minutę. Zasada numer trzy to uczestnictwo. Ostatni krok to proaktywna postawa już podczas wydarzenia. To oznacza otwartość na poznawanie nowych osób, podchodzenie do nich (widząc uczestników spotkań networkingowych, które nawet nie wstają z krzesła i wydają się obojętne na sytuację, uznałam że warto wspomnieć o tym, by ruszyć cztery litery i odezwać się do ludzi), nawiązywanie do tego, czym się zajmują, słuchanie ich potrzeb, szukanie pól do współpracy.  

 

Gdzie budować sieć kontaktów 

Miejsc i okazji jest wiele. Wystarczy się rozejrzeć. Do wyboru mamy:

Grupy i kluby networkingowe – lokalne i ogólnopolskie, formalne i nieformalne. Wśród najpopularniejszych grup rekomendacji biznesowych w Polsce są WFS (Współpraca Fundamentem Sukcesu), BNI (Business Network International), Barter Klub, Arena Biznesu, Akademia Rekomendacji, Networkingus (prężnie działający klub w Kielcach).

Jeśli chodzi o lokalne spotkania networkingowe, w których sama biorę udział, to będą to śniadania biznesowe grupy Współpraca Firm Lokalnych – Wałbrzych, Świdnica, Świebodzice oraz tzw. Kawy dla przedsiębiorców organizowane przez Klub Przedsiębiorców Ziemi Dzierżoniowskiej. Poniżej zdjęcie ze spotkania obu grup.

Eventy, konferencje – coraz modniejsze staje się włączanie do programów wydarzeń „sesji networkingowych”. Organizatorzy rozumieją, że dla uczestników jest to dodatkowa wartość i okazja do plecenia swojej sieci kontaktów. Są osoby, które biorą udział w konferencjach i eventach głównie w celu skorzystania z sesji networkingowej. Idea wydarzenia jest dla nich na drugim planie. Przychodzą, by poznać nowe osoby. 

Szkolenia, warsztaty – bo każda okazja integrująca środowisko przedsiębiorców jest dobra do poznania się, wymiany doświadczeń i robienia biznesów. 

 

Klucz do skutecznego networkingu

Niektórym spotkania networkingowe wydają się bezowocne. Głównie dlatego, że wpadają na nie jednorazowo, rozdają wizytówki i liczą na cud. Mnie networking uczy cierpliwości. Drogę do klienta czasem trzeba sobie wydreptać. Nowe kontakty same z siebie nie wygenerują sprzedaży. One kiełkują. Bywa, że mija rok, nim osoba poznana na takim wydarzeniu lub ktoś z jej otoczenia odezwie się z potrzebą, na którą jestem odpowiedzią. Dlatego tak ważne jest pomaganie bez oczekiwania. To dobrze zbudowane relacje i otwartość są kluczem do robienia biznesów. 

 

Metoda 5P Grzegorza Turniaka

Grzegorz Turniak, osoba, która można powiedzieć „przyprowadziła” networking do Polski, opracował metodę networkingowego savoir-vivre. Polega ona na 5 krokach, które warto wykonać, by budowanie sieci kontaktów było efektywne.

1. PRZYGOTUJ SIĘ. Przygotowanie się przed wydarzeniem. Jeśli jest możliwość – sprawdzenie, kto będzie w nim uczestniczył. Przećwiczenie swojego elevator pitch, czyli komunikatu, którym się przedstawisz. Odpowiednie nastawienie do spotkania. Otwartość na poznanie nowych osób. Wczesne przybycie na miejsce.
2. PRZEŁAM LODY. Bycie aktywnym. Otwarta postawa.
3. POGADUSZKI, POGAWĘDKI. Tzw. small talk, czyli umiejętność rozpoczęcia i poprowadzenia rozmowy. Umiejętność słuchania.
4. PRZEMIESZCZANIE SIĘ I PRZESTAWIANIE INNYCH. Kilka minut z jedną osobą i zmiana rozmówcy. Przechodzenie do innych grup rozmówców. Unikanie zbyt długiego prowadzenia rozmowy z osobą, którą już znasz, czy załatwiania spraw biznesowych.
5. PODTRZYMANIE RELACJI. Follow up. Opisanie wizytówek. Napisanie maila po spotkaniu z przypomnieniem swojej osoby.

 

20 powodów, dla których networkuję

„Justyna, a po co ty tam chodzisz?”. Takie pytanie słyszę regularnie od osób, które nie znają i nie korzystają z networkingu. W odpowiedzi mam co najmniej 20 powodów.

1 GRUPA

Od dziecka mam w sobie coś takiego, co powoduje że lubię pracować w grypie i dla grupy. Może też dlatego w naturalny sposób zostałam administratorką fejsbukowej grupy Współpraca Firm Lokalnych – Wałbrzych, Świdnica, Świebodzice, założonej przez Rafała Woźnego. 

2 LUDZIE

Jestem raczej otwarta i towarzyska 🙂 Stąd chęć wychodzenia do ludzi i nawiązywania znajomości. Widzę, że osobom komunikatywnym i ekstrawertycznym łatwiej przychodzi decyzja o udziale w spotkaniach networkingowych. Szybciej też wnikają do grupy i budują kontakty. 

3 RELACJE

Networking pozwala nawiązywać relacje biznesowe, prywatne i mieszane. Czerpię z tego na potęgę! Osoby poznane w ten sposób były już uczestnikami moich warsztatów i łączy nas jedynie biznes. Z innymi spotykam się na kawie, przy obiedzie, na pogaduchach, stuprocentowo prywatnie, bo lubimy się i zbudowaliśmy relacje koleżeńskie. Każdy bierze dla siebie z networkingu to, co chce i na co jest otwarty.

4 POMAGANIE

Mam możliwość pomagać innym – moją usługą, wskazówką dla ich biznesu, poleceniem. Wiem też, gdzie sama mogę znaleźć pomoc. Poszukiwania zaczynają się od grupy i osób poznanych dzięki networkingowi. 

5 KONTAKTY

Kontakty to dość suche określenie na to, co mam na myśli. Networking pozwala poznawać ludzi, ich biznesy, specjalizacje, ich ludzką stronę. Dzięki temu, w sytuacji, gdy sama, bądź ktoś z mojego otoczenia potrzebuje „kontaktu” w głowie automatycznie odpalają się imiona, nazwy firm, twarze konkretnych osób. Jestem wyszukiwarką kontaktów! 

6 WSPÓŁPRACA

Współpraca o wielu obliczach:
ktoś z grupy korzysta z moich usług;
nawiązuję współpracę z podmiotem/firmą, której nie znałam wcześniej, która nie funkcjonuje w grupie networkingowej, lecz zostaję jej zarekomendowana do współpracy przez członka grupy;
współpracuję z członkiem z grupy reprezentującym tę samą branżę, łącząc nasze siły i kompetencje dostarczamy wspólnie efektów, których nie bylibyśmy w stanie dostarczyć działając w pojedynkę;
współpracuję z kilkoma osobami z grupy na rzecz jednego klienta. Przykład? Nadzoruję wizerunkową sesję zdjęciową dla mojej klientki. Sesję wykonuje fotograf z grupy networkingowej. Sesja odbywa się w biurze innej uczestniczki śniadań biznesowych. W efekcie trzy osoby pracują na rzecz jednego klienta. Co więcej klient ten, obserwując nasze działania i widząc efekty współpracy (wzajemna pomoc, sympatia między nami), sam decyduje się na udział w spotkaniu networkingowym. Co Ty na to? 🙂
jestem łączniczką pomiędzy współpracami – w momencie, gdy sama polecam, podpowiadam kontakty i edyfikuję osoby z grupy. 

7 USŁUGI I PRODUKTY

Korzystam z oferty niektórych członków grup networkingowych. Jestem ich klientką, kupuję ich produkty, świadczą dla mnie swoje usługi. Potrzeby korzystania z oferty danej osoby pojawiają się w różnym czasie i w różnych okolicznościach. Niekiedy przez wiele miesięcy widzę się z kimś jedynie na networkingu myśląc, że „to nie dla mnie”, „fajna osoba, ale żadnej współpracy tu nie będzie” i nagle przychodzi moment, przestrzeń i sytuacja, które zmieniają mój tok myślenia. 

8 PROMOCJA I KOMUNIKACJA

Spotkanie networkingowe to nie tylko wydarzenie w realu, ale również zamknięte grupy na Facebooku. W nich mogę pokazywać szerszemu gronu, czym się zajmuję, co organizuję, promuję swoje warsztaty, dzielę się wpisem blogowym, komunikuję moją aktywność, a co za tym idzie: daję się poznać bliżej i buduję silniejsze relacje, również z osobami, które nie uczestniczą w spotkaniach offline. 

9 WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

W networkingu najważniejsze jest słuchanie. To nie zmienia faktu, że jednak trzeba się odezwać 😉 i przedstawić. Nawet krótkie wystąpienie publiczne to dobre ćwiczenie na zwięzłe i treściwe prezentowanie swojej działalności i panowanie nad tremą oraz stresem. 

10 WIEDZA I INSPIRACJE

Spotkania networkingowe to także dawki wiedzy podczas paneli prowadzonych przez członków grupy. Sama miałam okazję już kilkakrotnie poprowadzić takie panele w Świdnicy, Dzierżoniowie i Bielawie. Dla grupy to merytoryczna wiedza. Dla mnie okazja do podzielenia się nią w wąskim zakresie po to, by zachęcić do skorzystania z moich usług w pełnym wymiarze. I kolejny raz… trening z wystąpień publicznych.

11 EKSPERCKOŚĆ

Na wspomnianych panelach ja również pokazuję się w roli eksperta w swojej dziedzinie. Wielokrotnie miałam okazję podzielić się z grupami swoją wiedzą, wystąpić z tematem, który mógł być przydatny dla rozwoju ich biznesu. 

12 WIARYGODNOŚĆ

Biorąc udział w życiu grupy i pojawiając się regularnie na spotkaniach uwiarygadniam swoją osobę i firmę. Jestem bardziej rozpoznawalna.

13 ODWAGA

To może wydawać się śmieszne lub dziwne, ale jestem zdania, że networkowanie wymaga bycia odważnym i aktywnym. Nie każdy jest ekstrawertykiem, duszą towarzystwa. Nie wszystkim z łatwością przychodzi nawiązywanie nowych kontaktów. Networking umożliwia pracę nad sobą w tym obszarze.

14 ZAUFANIE

Poruszam się w kręgu zaufanych ludzi. Znamy się. Ufamy sobie z pewnością bardziej, niż osobom z podobnych branż, które nie networkują lub nieznanym firmom, które poleca mi Google. 

15 SPRZEDAŻ BEZ SPRZEDAWANIA

Sednem networking nie jest wymiana wizytówek i uściski dłoni. Dla mnie to relacje, które procentują sprzedażą. Sprzedaję niebezpośrednio. Pozwalam się poznać, pokazuję, co robię, nie nagabuję, nie uprawiam akwizycji. Gdy u kogoś z grupy networkingowej pojawi się potrzeba, na którą mogę być odpowiedzią, mam dużą szansę na sprzedaż. „Odpalam się” w ich głowie. 

16 KAPITAŁ SPOŁECZNY

Wiem, że niezależnie od tego, czy będę mieć firmę, czy będę na etacie, czy chodzi o moje potrzeby, czy o potrzeby osób z mojego otoczenia – mam dostęp i jestem częścią społeczności. To nieoceniony kapitał, z którego mogę korzystać zarówno na ścieżce kariery zawodowej, jak i w życiu prywatnym. Kuzynka szuka cukiernika na komunię córki? Kolega potrzebuje BHPowca? Znajoma zakłada firmę i nie ma jeszcze księgowej? Potrzebuję zrobić sobie sesję zdjęciową, wykonać ciekawe grawerowane gadżety, ubezpieczyć się, zrobić meble na wymiar… W każdej sytuacji znam właściwe osoby. Wiem, do kogo się zwrócić. Mam ich numer w telefonie. Polecam lub sama zwracam się do nich z moją potrzebą. Sieć działa!

17 SUKCESY

Obserwuję sukcesy innych osób. Widzę ich rozwój, działania, progres. Jest to dla mnie budujące i zaprzecza opiniom o tym, że w Polsce nie da się prowadzić firmy dłużej niż 2 lata… Osiągnięcia innych są dla mnie motywacją i inspiracją do działania. Kibicujemy sobie, nie zazdrościmy, wspieramy.

18 ENERGIA

Jest coś takiego, jak „energia po networkingu”. To taki stan po spotkaniu, który moim zdaniem spowodowany jest adrenaliną i emocjami towarzyszącymi wydarzeniu. Obserwuję, że nie tylko ja, ale również inni uczestnicy spotkań są po nich „uruchomieni”, uśmiechnięci, naładowani pozytywnymi emocjami. To czasem nawet zabawne, kiedy nie możemy się pożegnać i rozejść. Zamiast tego stoimy w podgrupach nie mogąc się nagadać.  

19 ŚWIEŻOŚĆ

Podczas spotkań networkingowych mam okazję spotkać raczej stałe grono „bywalców”. Regularnie jednak pojawiają się nowe twarze, świeże „nabytki”, osoby zapraszane przez członków grup, które wzbudzają niemałe zainteresowanie, wzbogacają grupę, wnoszą nową energię. Poznaję też lokalne usługi, trendy, wydarzenia, branżowe i niebranżowe nowinki.

20 ZDROWIE PSYCHICZNE

Poważnie! 🙂 Spotkanie networkingowe dla mnie, jako osoby pracującej w pojedynkę i w formie homeoffice, to poza spotkaniami z klientami, jedyna okazja, by wyjść z domu i nie mówić tylko do siebie. To spotkanie towarzyskie, które jeśli się postarasz, może być przepustką do zrobienia biznesu.

 

Cytaty o network marketingu 

A na koniec trochę inspiracji i moje ulubione cytaty networkingu:

Walutą prawdziwego networkingu jest nie chciwość, a hojność.
 Keith Ferrazzi

To nie firma z firmą robią biznes, tylko człowiek z człowiekiem.

Człowiek może osiągnąć wszystko, czego pragnie, jeśli tylko pomoże innym w osiągnięciu tego, czego oni pragną.
— Zig Ziglar

Ja sieję do wszystkich, natomiast rezonują Ci, do których ta wizja pasuje.” – Grzegorz Turniak

Nikt nie lubi się narzucać, każdy woli być przedstawiony.
— Grzegorz Turniak

„To jest dla wszystkich, ale nie dla każdego.”
— Grzegorz Turniak

Networking nie działa dlatego, że niestety wielu przedsiębiorców lubi szukać cudownych metod na szybkie efekty, podczas gdy networking to zadanie długofalowe i nieoczywiste.

Trzeba pamiętać, że jest to [networking] proces długofalowy. Rzadko się zdarza, że po jednej wizycie wypali jakiś biznes. Te wyjazdy to raczej inwestycja — wkładamy czas i pieniądze, np. na paliwo. Ale zawsze coś zyskujemy — zdobywamy wiedzę, budujemy relacje, które w przyszłości zaowocują. Najważniejsze w tych wyjazdach jest to, żeby skupić się na pomaganiu.
 Maciej Gnyszka

 

Networking ułatwia nawiązywanie kontaktów między ludźmi. To idealna okazja do poznawania przedsiębiorców, budowania z nimi relacji, tworzenia kapitału społecznego, wymiany rekomendacji i wzrostu biznesu. Wykorzystujesz ją?

Już wkrótce artykuł o networkingu widzianego oczami osób, które prowadzą grupy networkingowe. Zapytam cztery osoby działające na lokalnym rynku o to, jak oceniają potencjał budowania sieci kontaktów. Przybliżą działalność grup, które powołali, zainicjowali lub którym przewodzą. 

 

Kategorie: komunikacja, PR, rozwój



Może Ci się spodobać:

SKY-ROCKET.PL MARKETING, BRANDING, PR, KOMUNIKACJA, ORGANIZACJA WYDARZEŃ FIRMOWYCH
Projekt oraz realizacja GrafCenter Agencja Interaktywna SkyRocket