2 lata temu

8 przydatnych
skrótów w marketingu

Skróty w marketingu to dla Ciebie abstrakcja? W października na Facebooku rozpoczęłam cykl #marketingnaskróty, w którym starałam się sprowadzić „marketingowy bełkot” do w miarę zrozumiałych definicji. Przez dwa miesiące w każdą środę prezentowałam jakiś akronim krążący w marketingowych komunikatach. Wśród 8 skrótów znalazły się m.in. RTM, UX, CTA, OR, WOM, czy FOMO. Poza wyjaśnieniem, czym są te zjawiska, pokazywałam je w użyciu i podawałam sposoby na wykorzystanie ich w swoich działaniach marketingowych.
Sprawdź teraz, jak i Ty możesz je wykorzystać.

#1 WOM /word of mouth/

co to jest wom co znaczy wom word of mouth

WOM to ustne lub pisemne przekazanie Twoim potencjalnym klientom pozytywnej opinii na temat Twojej usługi lub produktu. Autorem tych opinii są Twoi obecni zadowoleni klienci. To takie polecenie, dobre słowo i silne narzędzie promocyjne. Więcej o WOM i rekomandacjach w biznesie znajdziesz w osobnym wpisie.

 

#2 OR /open rate/

co to jest or co znaczy or jak mierzyć or open rate

To wskaźnik otwarć wiadomości email. Dzięki niemu możesz analizować skuteczność swoich wiadomości mailingowych.
Jeśli masz niski OR to znaczy, że trzeba coś poprawić. Może tytuł maila jest nieadekwatny w stosunku do grupy osób, do której kierujesz swoje wiadomości. Może wysyłasz maile co 2 dzień i Twoi odbiorcy traktują Cię już jak spam. Powodów może być wiele. Dlatego jeśli wysyłasz maile przy użyciu programów typu GetResponse, Freshmail, MailChimp czy innego, korzystaj ze statystyk i sprawdzaj stosunek ilości wyświetlonych maili do ilości maili wysłanych.

 

#3 DT/design thinking/

co to jest design thinging co znaczy dt skróty marketing

W połowie października podczas konferencji Marketing Progress wzięłam udział w warsztacie z Design Thinking dla początkujących, więc moją wiedzę na ten temat oprę na tym, czego się na nim dowiedziałam. 

Design Thinking to ciekawa metoda pracy i rozwiązywania problemów oraz tworzenia innowacji poprzez wykorzystywanie specyficznych metod pracy, pobudzających kreatywność. Dewizą design thinking jest “doing, not talking”, więc zapisywanie każdego szczegółu projektu zamienione jest na kilkuetapowy podział zadań rozszerzających i precyzujących kolejne wątki.

Na DT składa się w wielkim skrócie 5 etapów:

  • empatia
  • diagnoza potrzeb
  • generowanie pomysłów
  • prototypowanie
  • testowanie

Etapy procesu mają to do siebie, że z każdego poziomu można wrócić do poprzedniego i tak jeśli np. ocena prototypu nie jest satysfakcjonująca, cofasz się do prototypowania i ulepszasz, aż do uzyskania pozytywnego wyniku, aż produkt będzie gotowy do wejścia na rynek.

Proces projektowy jest otwarty, przez co zaangażować się w niego mogą nawet osoby, które na co dzień mają odmienne doświadczenia zawodowe. Dzięki temu można spojrzeć na problem z różnych punktów widzenia. Rozwój uzależniony jest od świeżego spojrzenia na przedmiot, usługę lub sytuację biznesową.

 

#4 UX /user experience/

co znaczy ux co to jest user experience skróty marketing

Obiło Ci się o uszy? Powinno, bo ten skrótowiec święci triumfy już od dłuższego czasu. UX to doświadczenie i wrażenie użytkownika podczas korzystania ze strony internetowej, czy jakiegoś produktu interaktywnego typu platforma, oprogramowanie, urządzenie elektroniczne. Czy projektując takie rzeczy myślisz o subiektywnych doświadczeniach swoich odbiorców?

Po raz pierwszy terminem UX posłużył się Don Norman, profesor psychologii poznawczej i nauk komputerowych, który w 1993 roku, pracując w Apple Computers, nadał sobie tytuł „Architekta User Experience”. Z czasem coraz więcej firm IT dostrzegło, że dobrze zaprojektowane produkty, wzbudzające pozytywne doświadczenia, mają niebagatelny wpływ na konkurencyjność na rynku. Prawdziwy boom nastąpił w 2000 roku, wraz z erą dotcomów, kiedy specjaliści IT zauważyli potrzebę projektowania serwisów internetowych użytecznych i satysfakcjonujących dla użytkownika.

Projektowanie UE zawiera w sobie elementy:

  • psychologii,
  • ergonomii,
  • sztuki,
  • użyteczności,
  • wzornictwa przemysłowego,
  • technologii.

Od projektanta wymaga pewnego zmysłu, dobrego smaku, empatii – wczucia się w potrzeby i oczekiwania przyszłego użytkownika. Odpowiednio zaprojektowany produkt czy usługa sprawiają, że korzystanie z nich staje się intuicyjne dla samego użytkownika. Innymi słowy, uwaga użytkownika poświęcona jest w pełni wykonywanej czynności, nie zaś zastanawianiu się, w jaki sposób użyć produktu, by osiągnąć zamierzony cel.

Pomyśl, jaka jest np. Twoja strona internetowa? Jakie wrażenia wywołuje?
Zapytaj kilka osób. Może usłyszysz „super”, „prosta”, „nowoczesna”. A może też „nieresponsywna”, „toporna”, „mało intuicyjna”, „wygląda na przestarzałą”, „chaotyczna”? To ich UX i jest efektem tego, co „wypuściłeś”, co im pokazałeś i w jakiej grupie „to coś” jest poddawane ocenie. 

 

#5 RTM /real time marketing/

co to jest rtm czym jest rtm marketing czasu rzeczywistego

Masz siłę na kolejne skróty w marketingu? To jedziemy dalej! RTM to marketing czasu rzeczywistego. Popularna forma komunikacji, szczególnie wdzięczna w social media. Chodzi o wykorzystanie bieżącego wydarzenia na własne potrzeby marketingowe. To taka autopromocja na fali wydarzenia.

Charakterystyczne cechy RTM to:

  • szybka reakcja na „tu i teraz”,
  • nawiązanie do aktualnego wydarzenia kulturalnego, politycznego lub zjawiska społecznego,
  • buduje dobre organiczne (bezpłatne) zasięgi,
  • działa wirusowo, bo się podoba,
  • podoba się, kiedy jest „o czasie” (czyli nie za późno, kiedy temat zszedł z języków, wygasł, został zapomniany, RTM to nie odgrzewanie kotletów),
  • jest kreatywny, błyskotliwy,
  • najczęściej jest parodią sytuacji/zdarzenia, do którego nawiązuje,
  • wykorzystuje ciekawą grafikę i/lub grę słowną.

Dobrze zrobiony RTM przekłada się na duże zasięgi i korzyści wizerunkowe marki.

 

#6 FOMO /fear of missing out/

co to jest fomo co znaczy fomo dziwne fobie

FOMO to obawa przed tym, że coś nam może umknąć. W dzisiejszych czasach przeładowanych informacjami, docierającymi do nas wieloma kanałami, FOMO to już choroba cywilizacyjna. Scrollujemy telefon rano, przed zaśnięciem, w tramwaju, wchodząc na ulicy pod samochód… Zapisujemy sobie strony, żeby informacja nie umknęła nam bezpowrotnie i często nawet do nich nie zaglądamy, bo pochaniają nas już kolejne, nowe wiadomości. Jesteśmy zalewani mailami, w których może być coś ważnego. Stałe bodźce, pikanie w telefonie, ważne wydarzenia w kalendarzu, nowości w newsfeedzie… Panika, że coś nas ominie!

W kontrze do FOMO stoi JOMO (z ang. joy of missing out) – radość z odpuszczania sobie, cieszenie się byciem tu i teraz. Osoby z JOMO robią czystki na swoich profilach społecznościowych, albo usuwają swoje profile całkowicie. Potrafią wyjść z domu bez telefonu.

Ale wróćmy do FOMO. Co strach przed tym, że możemy coś przegapić ma wspólnego z marketingiem?
To, że można go wykorzystać w swoich działaniach. Podam Ci kilka przykładów, które są proste i powszechnie stosowanie. Pomyśl, czy możesz je wykorzystać w swoim biznesie:

  • limitowanie oferty
    „tylko z tym kodem”
    „zostało 5 dni promocji”
    „jeszcze tylko 3 miejsca na to szkolenie, spiesz się!”
    „nie przegap”
    „tylko dla 100 pierwszych osób”
    Takie hasła w reklamie, tytule maila, czy innym przekazie do klienta, sprawiają, że ma on większą motywację do działania, prędzej podejmie decyzje zakupowe. Zrobi to w obawie utraty dobrej oferty.
  • społeczny dowód słuszności
    „Wszyscy mają Mambę. Mam i ja!”
    To znane i legendarne już hasło reklamowe bazuje na zjawisku FOMO. Sugeruje, że wszyscy już mają „to coś”, a Ty jeszcze nie. Zostajesz w tyle. Omija Cię to. Nie jesteś „wszyscy”, czyli odstajesz od reszty.
    Inne pomysły na wykorzystanie społecznego dowodu słuszności to hasła typu:
    „827 osób już pobrało ten poradnik…”
    „Kasia i Tomek wiedzą, co dobre!”
    a także ogólnikowe pytania dające wrażenie, że klienta już coś ominęło, ale ma jeszcze szansę nadrobić:
    „Hej Karolino! Chyba przegapiłaś ostatniego maila…”
    „Tylko dziś i jutro -50% na sukienki i sweterki”
  • uświadomienie możliwości, które klient może stracić
    „Bądź pierwszy i pokaż znajomym…”
    „Twoja konkurencja skorzystała już z… dzięki czemu zwiększyła sprzedaż o 12%”
    „Zyskaj wiedzę i narzędzia, które sprawią, że…”

 

#7 CTA /call to action/

co to jest cta co znaczy cta wezwanie do akcji

CTA oznacza wezwanie do akcji. Przybiera formę tekstu lub przycisku graficznego. Założę się, że co rusz stykasz się z CTA, ale może nie wiesz, że ma to swoją nazwę. Kojarzysz przyciski na stronach albo w mailach:
„ZAPISZ SIĘ”, „ZOBACZ”, „POBIERAM”, „WYŚLIJ”…? To właśnie CTA!

CTA ma za zadanie zachęcić odbiorcę komunikatu do podjęcia natychmiastowej reakcji. Wyobrażasz sobie sklep internetowy albo stronę lądowania bez CTA? Oglądasz ofertę, jesteś skłonny się zdecydować na zakup, pozostawienie swoich danych lub pobranie np. jakiegoś materiału a tu klops! Nie ma jasnego komunikatu, co masz zrobić dalej.

To jeszcze 3 proste zasady dotyczące CTA:

  1. Pomóż swojemu odbiorcy w podjęciu działania na Twojej stronie. Nie każ mu się domyślać. Umieść CTA tam, gdzie oczekujesz akcji.
  2. Nie umieszczaj wielu CTA na jednej stronie/podstronie/w mailu. Zrób jedno, jasne i widoczne wezwanie do akcji.
  3. Pamiętaj, by Twoje CTA w postaci przycisku graficznego miało swój właściwy odnośnik. Jeśli już ktoś klika w „ZAPISZ SIĘ” niech strona lub mail przeniosą go bezpośrednio do formularza, a nie np. na kolejną stronę, na której będzie miał nowe informacje i rozpraszacze.

#8 CMS /content management system/

czym jest cms systemzarządzania treścią na stronach internetowych

Content management system to takie „zaplecze strony”. Umożliwia publikowanie i edytowanie treści z centralnego interfejsu. Jeśli nie wiesz, czym jest centralny interfejs to najprościej mówiąc są to… „bebechy strony”.
To, co widzisz w warstwie graficznej i tekstowej już na stronie, ma swoje odzwierciedlenie w CMSie.

Najbardziej popularnym CMSem jest WordPress. Miałam okazję pracować też na Joomli, Drupalu i EZ Publish.
Pozostanę jednak wierna WordPressowi.

Samodzielne ogarnięcie takiego CMSa na na pozór wygląda strasznie. W rzeczywistości jest do przejścia. Kwestia chęci, pomocy życzliwej osoby, czasem podstaw html’a. Pomocne są też tutoriale na YouTube albo kursy.
Zachęcam, by nie podchodzić do CMSa jak do jeża… Pamiętaj, że to system edytowalny. Zepsujesz coś? Da się naprawić. Efekt wyjdzie niezgodny z założeniem? Dopracujesz to, dopieścisz i będzie dobrze.

 

Jak podobał Ci się ten wpis? Czy masz już skróty w marketingu masz w małym palcu? Mam nadzieję, że ten cykl przypadł Ci do gustu i że wybrane przeze mnie skróty marketingowe opisałam w przystępny sposób. Teraz będziesz wiedzieć, o co chodzi, kiedy ktoś rzuci, że jego OR ma coraz lepsze wskaźniki, jeden CMS jest lepszy od innego, dlaczego CTA jest mega ważne, albo komuś podobał się ostatni RTM jakiejś marki.
Chcesz być na biężąco? Polub SkyRocket na FB. Wskakuj na moją orbitę! 

skyrocket skróty marketing przydatne skróty w marketingu 

 

Kategorie: content marketing, komunikacja



Może Ci się spodobać:

SKY-ROCKET.PL MARKETING, BRANDING, PR, KOMUNIKACJA, ORGANIZACJA WYDARZEŃ FIRMOWYCH
Projekt oraz realizacja GrafCenter Agencja Interaktywna SkyRocket