6 lat temu

Jak zostać czarodziejem
czyli słów kilka o eventowych technologiach

Dobry czarodziej pragnący uzyskać to, co kocha, sięga po białą magię. W naszym świecie, aby podbić serca uczestników eventów taką białą magią są nowe technologie eventowe. Jak mogą one wspierać organizację wydarzenia? Dlaczego warto łączyć świat rzeczywisty z wirtualnym? Po które technologie podczas warto sięgnąć? Jak oczarować uczestników eventu i dać się zapamiętać? Dziś poznasz magiczne zaklęcia.

Technologia jak magia

Kiedy usiadłam do napisania tego tekstu przypomniał mi się istotny fragment z książki „Narratologia” Pawła Tkaczyka. Przytoczył on słowa jednego z najwybitniejszych pisarzy science fiction XX wieku i autora m.in. „2001: Odyseja kosmiczna”. Arthur C. Clarke, bo o nim mowa, powiedział:

Odpowiednio zaawansowana technologia jest nie do odróżnienia od magii”.

Ładne, prawda? Opowiem więc o tym, jak zostać eventowym czarodziejem i sprawić, by uczestnikom widowiska pospadały buty, albo przynajmniej oczy otworzyły się szeroko ze zdumienia.

Zacznijmy od tego, że czarodziej ma do dyspozycji arsenał magicznych sztuczek. Zanim przejdziemy do tych, które głównie pełnią funkcje rozrywkowe, sprawdźmy, jak technologiczne sztuczki mogą pomóc w samej organizacji wydarzenia. 

Technologia w służbie eventu

Według raportu „Digital in 2016” od We AreSocial w Polsce na jednego mieszkańca przypada 1,5 telefonu, a czas w internecie na urządzeniach mobilnych wynosi 1,3 godziny dziennie. Coraz więcej organizatorów ma świadomość potencjału, jaki tkwi w korzystaniu z mobile’a, a co za tym idzie systemów i aplikacji wspierających eventy, targi, kongresy, szkolenia, konferencje.

Dzięki takim systemom jak np. CONREGO, który służy do rejestracji uczestników wydarzenia, automatyzują oni swoją pracę i zwiększają efektywność. Zdobywają też kontrolę nad wydarzeniem w każdym momencie organizacji i poznają preferencje oraz potrzeby uczestników.

Wszystko jest w jednym miejscu. System rejestracji to nie tylko funkcja umożliwiająca rejestrację gości. To bardzo kompleksowe narzędzie, dzięki któremu wydarzenie można zorganizować od początku do samego końca. Począwszy od stworzenia responsywnej strony internetowej, poprzez obsługę rejestracji i komunikację z uczestnikami, a skończywszy na sprawnej obsłudze recepcji i kontroli dostępu do wybranych stref podczas konferencji oraz generowaniu raportów – wyjaśnia Tomasz Chrościechowski, założyciel CONREGO.

Uczestnicy eventów chętnie korzystają też z aplikacji mobilnych tworzonych na potrzeby konkretnych wydarzeń. Przykładami są apki I Love Marketing oraz Marketing Progress. Dzięki nim uczestnik konferencji dostaje wszystkie niezbędne informacje związane z programem, prelegentami, organizatorami i patronami wydarzenia. Aplikacja mobilna może angażować uczestników w działania networkingowe, grę konferencyjną, quizy. Technologia wspiera też działania grywalizacyjne, polegające na wyłanianiu najciekawszych prezentacji i nagradzaniu najlepszych prelegentów dzięki głosom publiczności oddanym w aplikacji.

Wspomniane systemy i aplikacje automatyzują pracę organizatorów, usprawniają przepływ informacji, są pomocne zarówno dla eventowców, jak i uczestników. Oprócz wymiaru praktycznego, potrafią też dostarczyć emocji, budować zaangażowanie i znacząco wpływają na wizerunek samego wydarzenia. Żmudny proces samodzielnego prowadzenia zapisów i rejestracji w oparciu o np. excelowską tabelkę nijak się ma do sprawnej, wygodnej i zautomatyzowanej rejestracji w systemie, który dodatkowo oferuje stronę, spersonalizowane komunikaty, zaproszenia, identyfikatory… Odbiorcom eventu z pewnością nie umknie aspekt nowoczesności. Oceniają Cię bowiem przez pryzmat wszystkiego, czego doświadczają.

Jak jeszcze eventowy czarodziej może kreować swoje wydarzenie poprzez nowe technologie? Wachlarz zaklęć, które wprawiają widownię w osłupienie jest coraz większy. Już sama oprawa wizualna wydarzenia może stać się jego główną atrakcją.

Magiczne przedstawienia

Ruchome obrazki od zawsze fascynowały ludzkość, począwszy od cieni tańczących na ścianie w jaskini, po domową digitalizację w postaci telewizji, czy projektora, na którym mogłam razem z bratem oglądać bajki na celuloidzie. To była technologia! Dziś formy obrazkowe święcą triumfy pod wieloma postaciami. YouTube już od dawna jest alternatywą dla telewizji, internet ubarwiają gify, a eventy… mapping 3D, piramidy holograficzne, czy pokazy 3 i 4D.

Video mapping 3D z mappingiem laserowym i oświetleniem architektonicznym to projekcje multimedialne animacji na obiektach, budynkach, samochodach. Jeśli szukasz współczesnego „czary-mary”, które wyróżni wydarzenie i na długo pozostawi je w pamięci widzów – to właśnie zapewni Ci technologia mappingu 3D. Jest ona z reguły wykorzystywana wraz z pokazem świetlnym i odpowiednio dobraną muzyką przy pokazach sylwestrowych, uroczystych otwarciach miejsc, czy innych przełomowych wydarzeń firmowych.

Mapping 3d mimo wieloletniej już obecności na scenach i eventach międzynarodowych w wymiarze komercyjnym w Polsce zyskuje dopiero powoli swoją popularność. Jest to przestrzenna projekcja multimedialna na różnego typu płaszczyznach i powierzchniach, mająca na celu przede wszystkim wzbogacenie doświadczenia widza – wyjaśnia Elżbieta Manuiło ze Studia Manilov.

Mapping 3D dzielimy na różne rodzaje, m.in. w zależności od:
• wielkości (mikromapping – projekcja na talerzach i stołach do degustacji dań, praktykowana w wielu restauracjach, jako dodatkowa atrakcja),
• obiektu (mapping architektoniczny – „Architectural projection mapping” – projekcja wielkoformatowa na budynkach, wykorzystująca efekt głębi),
• formy (mapping sferyczny 360 – „Dome Mapping” – czyli przeniesienie do świata eventowego i biznesowego projekcji jakiej doświadczaliśmy w planetarium jako dzieci),
• wymiaru (projekcja holograficzna z wykorzystaniem Holo-Gauze, czyli niesamowity efekt hologramu, przykładem może być słynna już projekcja astronauty na koncertach Erica Pridza, czy też wirtualna asystentka z urządzenia holograficznego zbudowanego na bazie piramidy).

Obiecującym trendem jest wykorzystanie mappingu 3d w visual merchandisingu. Na wystawach sklepowych w Tel Aviwie popularne projekcje holograficzne doskonale eksponujące dany produkt, technologia ta wykorzystywana jest również przez polskich wystawców na targach i konferencjach. Projekcja przestrzenna w branży eventowej to „must have”, jeśli chcemy pozostać konkurencyjni, biorąc pod uwagę tempo rozwoju technologii multimedialnych – opowiada Elżbieta Manuiło ze Studia Manilov.

Kilka przykładów mappingów:

Otwarcie nowego dworca w Krakowie

98. Urodziny Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A.

Jeden z wielu mappingów Pałacu w Wilanowie

Otwarcie największego w Polsce salonu Mercedesa

Ożywione budynki i przedmioty dają spektakularny efekt. Dzieje się magia, bo widzimy coś, czego na co dzień nie jesteśmy w stanie ujrzeć. Doświadczamy wydarzenia w szczególny sposób, a nie od dziś wiadomo, że pozytywne emocje podczas eventu i efekt „wow” potęgują przywiązanie do marki.

Ciekawych wrażeń potrafi dostarczać Ralf Lauren. Mistrzowsko łączy modę i technologię. Poza pokazami wykorzystującymi mapping 3D, które są magicznym widowiskiem, w 2014 roku sięgnął też po holografię. Hologramowy pokaz mody został wyświetlony na pionowej ścianie z wody w Central Parku w Nowym Jorku.

A co jeśli zależy nam na zaawansowanej technologii na mniejszą skalę i zamkniętej w minimalistycznym designie? Piramida holograficzna prezentuje efekt hologramu i opiera się na iluzji. Ponownie czarujemy widza, zaskakujemy go, zaciekawiamy. Piramidy holograficzne dostępne są w różnych kształtach, wymiarach i kolorach. Dobrze sprawdzają się na otwartych przestrzeniach. Mogą przedstawiać logo lub nowy produkt. To ciekawa i coraz bardziej powszechna forma prezentacji wizualnej i gotowy pomysł na event. 

piramidy holograficzne holografia pomysł na event  pomysły na event holografia piramidy holograficzne
Fot. MKT GROUP

VR, AR, wearable computing, drony…

Wśród technologii do zastosowania na wydarzeniach o charakterze wystawowym popularne są wspomniane piramidy holograficzne, drukarki 3D, ekrany dotykowe, infokioski. Pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, przyciągnąć odbiorców, zaskoczyć i dostarczyć nowych przeżyć intelektualnych i emocjonalnych.

Takich przeżyć dostarczają też VR (z and. virtual reality), czyli wirtualna rzeczywistość oraz AR ( z ang. augmented reality) – rozszerzona rzeczywistość. Czynią event wyjątkowym, dostarczają intensywnych wrażeń. Komputerowo wykreowana przestrzeń, do której za pomocą specjalnych gogli przenoszeni są uczestnicy, porusza emocje. Technologia sprawia, że maksymalnie zanurzają się w wirtualnej rzeczywistości i przekraczają granice świata realnego. Organizator, który uatrakcyjni swój event takimi technologiami z pewnością zdobędzie „punkty lansu”.

technologie eventowe VR na event pomysł na event

Inspirujące są również technologie wearables. To ubrania i akcesoria zawierające w sobie komputer oraz zaawansowane technologie elektroniczne. Na evencie o charakterze sportowym i prozdrowotnym mogą pojawić się inteligentne bransoletki mierzące podstawowe funkcje życiowe organizmu oraz służące do kontroli aktywności fizycznej człowieka. Elementem technologicznym podczas wydarzenia związanego z poprawą jakości powietrza może być sukienka oczyszczająca powietrze (technologia Catalytic Clothing) albo inteligentne koszulki wyposażone w specjalne sensory zdolne do wykrywania zanieczyszczeń i informujące o zagrożeniu poprzez zmianę koloru włókien (Aerochromics).

technologie eventowe inteligentne koszulki do wykrywania smogu pomysł na event
Fot. Aerochromatics

Sposób na wykorzystanie technologii wearables zależy od kreatywności organizatora. Galę Bożonarodzeniową, konferencję, czy jubileusz firmy może urozmaicić pokaz mody z wykorzystaniem „inteligentnych ubrań”. „Smart dress” podczas Targów Ślubnych wzbudzi zainteresowanie i pozostanie długo na językach. Jak widać moda połączona z technologią nie musi ograniczać się wyłącznie do wydarzeń modowych.

Nie mogę też nie wspomnieć o dronach. Poza tym, że ponoć sprawdzają się jako prezent komunijny, warto docenić ich rolę podczas eventu. Relacja wydarzenia filmowana z dużej wysokości dostarczy niepowtarzalnych ujęć i sprawi, że uczestniczy eventu przeżyją go jeszcze raz, lecz z zupełnie innej perspektywy. Jeśli organizatorzy wydarzeń plenerowych takich jak koncerty, festiwale, pikniki, pragną efektu „wow”, warto postawić na technologię i wykorzystać drona do przygotowania relacji z eventu.
Podobnie jak w technologii VR przeniesiesz ich na chwilę do innego świata. Event z lotu ptaka nie należy do codziennych widoków.

Dron w wersji outdoorowej: Festiwal Muzyki Country w Sydney


Dron w wersji indoorowej na bankiecie

Nowe technologie eventowe mają różne oblicza. Wspierają organizację wydarzenia, jak w przypadku systemów i aplikacji. Potrafią też całkowicie odmienić przestrzeń eventową, co dzieje się przy zastosowaniu mappingu 3D. Powody, dla których uczestnicy wydarzeń, biorą w nich udział, nie zawsze są oczywiste. Ktoś, kto pojawia się na festiwalu muzycznym, przyszedł świętować otwarcie nowego salonu samochodowego, czy odwiedza Targi Ślubne, nie zawsze szuka muzyki, samochodu i białej sukni. Najczęściej szuka wrażeń. Technologia to narzędzie do ich budowania. Ma swoją cenę, ale coś za coś. Czarodzieje o tym wiedzą.

Kategorie: event



Może Ci się spodobać:

SKY-ROCKET.PL MARKETING, BRANDING, PR, KOMUNIKACJA, ORGANIZACJA WYDARZEŃ FIRMOWYCH
Projekt oraz realizacja GrafCenter Agencja Interaktywna SkyRocket